[Test] SL3 26/28

Le quiver idéal et les rapports de tests
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frank44
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[Test] SL3 26/28

Message par frank44 »

Qui a eu l'occasion de tester le SL3 en 26 ou 28
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Olivier44
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Re: SL3 26/28

Message par Olivier44 »

Quelques avis sur les Deboichet :arrow: http://www.windsurfing33.com/forum/view ... hp?t=22969
tabletop83 a écrit :
le SL2 excellent compromis cap/vitesse ideal repositionnement personnellement je l'utilise avec 7m vapor en 34 (light) et 32 (plage haute) et 6m vapor en 32 (light)

le SL3 EST l'aileron de glisse par excellence. je l'utilisais par vent fort et terrain shoppy en 30 avec 6m. c'est l'aileron qui te fera glisser tres vite mais attention au repositionnement c'est pas le top

le SL4 est un compromis de SL2 / SL3 il devient pour moi la référence en 30 et en dessous (28) tres bonne vitesse et un bon cap je pense même qu'a l'avenir je remplacerai mon SL2 32 par un SL4
Skal a écrit :
Pour compléter :

- le SL1 est fait pour monter la planche sur son assiette et non pour la lifter, c'est fait pour garder le nose en ligne. Si on a une planche qui a plutôt tendance à lever du nez, ça la calme.

- l'UW est un très bon aileron médian, qui lifte la planche. Rapide, ça se défend déjà fort, offre un top contrôle, d'autant dans le chantier, très sympa pour garder la planche en ligne pleine abattée sur des marches d'escalier, ou remonter au cap dessus, le tout avec une bonne linéarité & confort. Il demande moins d'effort qu'un SL2 en appui (moins de surface que ce dernier à taille identique).

Comme le SL2, il ne sature que très loin. Pour des gens relativement légers, ou qui laissent la planche relativement libre en mettant un appui modéré, c'est une très bonne lame. Vu qu'il est relativement fin, on peut charger plus sans réel problème pour aller chercher plus profond la stabilité.
Personnellement j'ai un SL2 en 39cm que j'utilise sur la iSonic 101 pour le light. Excellent aileron (son prix aussi) : très bonne glisse tout en conservant un bon cap. Très doux sous les pieds. Un aileron très sain. J'ai en 36 en commande.
Jamais eu l'occasion de tester d'autres Deboichet.
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frank44
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Re: SL3 26/28

Message par frank44 »

Deboichet Speed/slalom/SL1/SL2/upwind je connais, je reçois mes sl3 fin de semaine quand le vent sera de retour je vous donnerai mes impressions par rapport à nos conditions de vent et de plan d'eau.
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Olivier44
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Re: SL3 26/28

Message par Olivier44 »

Je viens tout juste de recevoir le Deboichet SL2 36. 2 mois entre la commande et la livraison pour 3/4 semaines annoncées. Je vais mettre cela sur le compte des congés. Tu procèdes comment Frank pour les Deboichet ?
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frank44
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Re: SL3 26/28

Message par frank44 »

C'est tjs très long entre la commande et la livraison et les occasions à pas cher, çà ne court pas les rues, dans les 2 cas il faut être patient

Le sl2 en 36 est une bombe, la plage d'utilisation est énorme, j'adore cette aileron, je l'utilise avec ma sxm et 7.6 vapor.

Pour les sl3, j'ai pu tester le 28 et çà glisssssse, mais attention au spin où il faut être super léger sur le pied arrière.

Je l'ai testé avec la 6.5 vapor et sxxs dans un bon 20/30 nds et un terrain de jeu bien chiant.

Je trouvais la planche plus haute sur l'eau en comparaison du 28 s/s. Pour le repositionnement, le s/s est, je pense, au dessus du sl3.

Pour la 1er sortie je suis content de l’aileron, j’attends avec impatience d’autres navigations pour confirmer cette glisse énorme dans le chantier

Aileron à tester au pointeau sur du flate
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Seb
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Re: SL3 26/28

Message par Seb »

frank44 a écrit :Deboichet Speed/slalom/SL1/SL2/upwind je connais, je reçois mes sl3 fin de semaine quand le vent sera de retour je vous donnerai mes impressions par rapport à nos conditions de vent et de plan d'eau.
quelles sont tes impressions sur le UW?
Merci
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frank44
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Re: SL3 26/28

Message par frank44 »

Comme le dit Skal le UW te donne un contrôle incroyable sur un plan d'eau défoncé. Tu ne sens pas l'aileron, tout est libre sous les pieds. C'est vraiment agréable.

C'est un aileron que tu emmènes très loin dans le vent, perso j'aime beaucoup.

Et de mémoire aux Saintes-Marie, sur les épreuves de speed, c'est l'aileron qui avait été le plus utilisé.



Voici un rapport intéressant sur les Deboichets par l'argentin Gonzalo Costa Hoevel ARG3 (2006/2007) :

Stiffneses:

From S to H you can decide wether getting a lot of power with a soft fin or getting a lot of control with a stiff one. For lighter wind you need softer and for stronger harder for more control.

Rakes

The rake measures the angle created between the fin and the bottom of the board. More rake for us means a straighter fin making 10 the maximum rake, almost straight angle with the board and rake 0 a normal rake from past years.

You can give more rake to the fins and this will get you more power and upwind angle. When the wind picks up you wanna get more control leaving the rake more to the back.

Profiles

Thicker foils give you more power, more angle and make you feel a little bit steadier feeling but you will loose top speed. Thinner foils give you a better top speed but you will loose power in the lighter air and angle.

We also move the thickest point forward for a smoother feeling and backwards for more speed oriented fins.

Area

More surface on fin makes them more powerful and less area makes them faster but less powerful. Having bigger tips and narrows bases gave us more control, and keeping skinny tips like in our slalom fins made us reach amazing speeds as Finians new world record.

Models

R13:

The R13 is the easiest all around fin for racing. On light air this fin offers a nice lift and power, combined with an easy trimming feeling. On stronger winds this fin keeps always a nice control feeling, good angle on the upwind and a nice easy speed trim in the downwind.

R14

Based on the R13 we made the R14 for stronger wind or lighter people. We reduce the thickness and area of the fin decreasing the power and increasing the top speed. The result was a really controllable fin for stronger winds. Lighter people who preferred a faster feeling than a powerful feeling love this fin.

Concept of the new models

Boards started getting bigger in the tail this years so we felt we had to increase the power of our fins to match the new concept of boards. The sails became really stable as well with the double luff so we decided we could go for more power on the new models. We introduced this new generation of fins R16 and R17 that provide a lot of power, control and top speed as well.

New compromise of thickness + area!!! Good upwind and fast downwind!

R16

Tying to get a more powerful fin we increased the area of the fin on the tip comparing to an R13. We find out that this gave us more power and angle but we lost top speed. So we decrease the thickness of the fin and made it almost as thin as an R14 giving us the top speed again. The result was really good as we had a really good powerful fin for middle winds and a completely new style comparing to the R13.

R17

Based on the really good performance of the R16 we wanted more power in the light air or even in stronger winds for powerful riders. We increased again the area in the tip of the fin and kept the same thickness as the R16. The results were instant as in the light air we could point more again without missing any top speed.

R18

Based on the development of the R17 this is a very powerfull fin mostly for light wind conditions.


SLALOM FINS by Maynard Finian :

The Deboichet slalom range consists of three fins, the SL1, SL2 and Upwind Slalom.

In order to make the decision easier, slalom boards are generally split between two different types. Each type has specific features and fin requirements which are important to optimize your sailing experience.

Low rocker boards –

Fanatic, Starboard, Tabou, T1, RRD

Suggested fins – SL2. UW

Reasons – The SL2 and UW fins help lift the nose of the board up which increases the top-end speed capability of these brands. The SL2 has a free feeling and excellent acceleration. The UW is a good fin for difficult and choppy conditions whilst still having decent speed in flat water.

First recommendation from the team – SL2

High rocker boards –

F2, Exocet, JP

Suggested fins – SL1, UW

Reasons – The SL1 is a wide-tip fin that is very stable under the feet and can handle a wide variety of conditions. This fin specifically fits to these board brands because it keeps the nose down and the SL1 is deceptively fast on flat water and in extreme chop.

The UW is also a good fin for these board types as it is also stable and the straight leading edge keeps the board in the direction you want. This fin has less area than the SL1 so it will not be too powerful for the lighter sailors.

First recommendation from the team – SL1 for heavier sailors (+85kg), UW for lighter sailors (-85kg)


Si il y a un bon traducteur c'est maintenant ou tout de suite :lol:
Modifié en dernier par frank44 le jeu. 28 août 2008 22:07, modifié 2 fois.
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pat44
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Re: SL3 26/28

Message par pat44 »

Alors, qu'est-ce qu'un petit rocker ou un grand rocker ?
Quelle est la limite ?
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Ni kite, ni wing :mrgreen:
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frank44
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Re: SL3 26/28

Message par frank44 »

Un SL3 avec trois grands frères

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